fredag 18. desember 2009

Nam!

Dette hadde du sikkert ikke regnet med - enda et kalenderblogginnlegg? ;-)

Dagen i dag har vært litt mindre "julete" pga møte, trening/behandling og andre nødvendige, hverdagslige gjøremål. Da var det bare én ting å gjøre for å gjenopprette julebalansen:

Å lage brente mandler er en av de tingene som hører julen til. De er farlig gode og har en egen evne til på mystisk vis å fordufte fra boksene de oppbevares i.... Snodige greier gitt :-)

Mandler i kokende sukkerbad :-P


Litt før vi skulle spise kvelds satte jeg i gang å riste mandler, helle på sukker, vann og vaniljesukker og koke så dampen sto til værs. Men eh, det ble litt dårlig timing, for akkurat når vi skulle sette oss til bords begynte mandlene å bli hvite. De av dere som brenner mandler vet at da er det bare å hive oppi smør og røre som bare det. Steffen og Katherine spiste kvelds, mens jeg sto med maten i hånden på halv åtte... og rørte. Nå ligger mandlene til kjøling, men var blitt såpass kalde at de kunne prøvesmakes;

Nammm!!! Synes mandlene er best når sukkeret får være litt kornete og ikke smeltet til hard karamell. Kanskje en burde sette på hengelås og la en som ikke liker brente mandler passe nøklene? Hehehe

Ferdige! De ser ikke så gode ut på bildet, men i munnen er de perfekt ;-)

I morgen skal vi en liten tur på butikken. Ikke minst for å handle inn ingredienser til andre julegodter som skal lages; fløtekarameller, hjemmelaget Tobelerone-sjokolade. Kanskje vi skal prøve Bounty-kuler, honnikorn-godis eller kanskje sjokoladekarameller også? Vi får se. Det er litt annet som skal gjøres også; bake flere kakemenn - vi er tom!!! Kokosmakroner er jeg ferdig med. Laget dobbel porsjon etter at jeg blogget i går kveld :-)

Men, det kan hende at alt dette legges til side for noe annet. I skrivende stund leste jeg nettopp på bt.no at det er begynt å snø i Bergen. Vi er spent på om vi får snø her sør for Bergen også. Temperaturen stiger (har vært nede i 12 minus!). Et tegn på at snøen er på vei kanskje? I tilfelle blir snølek prioritert i morgen!!!

Riktig god helg! :-)

6 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Skal si du lager masse forskjellig til jul. Ser det er snopen som står igjen. Det er nok det som er 1 prioritet hos meg. Men ikke lager jeg så mye forskjellig.

Snøen har vi fått, akkurat passe, ferdig måket. Og bitende kaldt med nordavind. Når jeg kjørte hjem fra jobb i dag var det -14 grader og da med vinden, da var det bare å kle seg når Charlie skulle på tur i kveld.

Marianne sa...

Her er det også 12 minus nå..men ser på yr at snøen er på vei! Jippi!!
Brente mandler ja, det er knall godt..spørs om jeg ikke må lage noen jeg og! ha en fortastt fin kveld Iren!!

Nøve sa...

Her har det vært nede i 25 idag :/

Men kjære deg Irèn, hvordan er det mulig å lage så mye godt!?!? Jeg får vann i munnen. Hjemmelaga brente mandler er det beste som finns!

Gry Viola og Roxie sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Gry Viola og Roxie sa...

Fløte karameller lager vi åsså! Så har vi i litt banan sjokolade! Det smaker himmelsk!!
Så 1 juledag så er vi samle hele bulkegjengen. Alle søskena til Terje m fam. Da er det obligatorisk at jeg har med karameller! 1 år så hadde jeg ikke tatt i banansjokolade. Da sa den en niesen min "tante, dette er ikke dine karameller"
Ha en fin helg!

Irén sa...

Hei på dere jenter!

Det er så koselig at dere tar dere tid til å svinge innom og legge igjen spor etter dere. Det gjør meg glad :-)

Nina:
Tror ikke det hadde vært så mye godteri igjen om jeg hadde laget dem først. Taktikk på kjøkkenet, hehe

Her har det lavet ned i hele natt, og Steffen er ute og brøyter for andre gang. Men vi klager ikke, det er kos og gøy med snø. Noe vi ikke har for ofte - eller særlig lenge om gangen...

Marianne:
Snø og mandler i skjønn harmoni, det er bare å kose seg - inne som ute!!! Ha en fin kveld, Marianne :-)

Nøve:
12 minus her på kysten er ganske så rått og kaldt Nøve. Ikke for det, 25 minus er ikke akkurat å kimse av. Skulle gjerne delt litt brente mandler med deg. Du får nyte dem på bildet ;-)

Gry Viola:

Det høres ut som en artig vri med banansjokolade i karamellene. Men jeg tror jeg holder meg til standarden her (er ikke noe glad i banansjokolade ser du ;-)

Stor familiejul er noe med det kjekkeste som finnes - men denne julen blir det oss tre hjemme + de firbeinte selvfølgelig :-)

Ønsker dere en fabelaktig fin lørdagskveld! Masse hilsner og klem fra Irén :-)

Related Posts with Thumbnails