fredag 11. desember 2009

Katherine styrer på kjøkkenet :-)

Hei igjen!

Jeg tenkte allerede da jeg postet det forrige innlegget at jeg ville runde av med et litt mer julete et i tillegg. Som tenkt så gjort :-)

Etter å ha kost oss med Kylling Cordon Bleu (igjen!), ryddet vi unna på kjøkkenet og malte litt mer. Katherine fikk prøve glassmaling for første gang. Det var visst morsomt :-) Hun har dekorert etter alle kunstens regler en gave til farfar.

Javisst, det er opp ned, askebegeret til farfar. 
Hmmm... det går jo ikke å bruke det da. Kanskje det er meningen? 
Et lite hint til farfar kanskje? Hehehe

Etterpå kokte vi vaniljekrem som alle i huset liker like godt. Men i dag skulle den brukes til å lage kokostopper. Nam! Bare se her; Katherine glemmer tid og sted når hun får kose seg med restene av vaniljekremen. Balder fikk visst littegrann også :-)

Mmmm... vaniljekrem!!!


 Nam!!!

Kjapt å bake når en har god hjelp; Katherine elsker å være med på kjøkkenet. Å lage kokostopper går enkelt og greit for en flink jente.

Se så proff da vel! 
Aller første gang hun lager slike :-)

Har prøvd ut en ny oppskrift som var kjempegod viste det seg. Tror likevel vi lager vanlige kokosmakroner i morgen :-)

Mamma! Jeg må få konsentrere meg skjønner du vel!


Godt jobbet, lille frøken Katherine :-) 


*** Tillegg kl. 20.50; oppskriften på kokostopper er som følger: 

KOKOSTOPPER  
ca. 28 saftige kokostopper som bakes med vaniljekrem i deigen.

1 dl vaniljekrem (lages etter anvisning på pakken, eller bruk ferdig krem) 
Om du koker din egen må den avkjøles før den blandes med det øvrige.

200 g kokosmasse
1 1/2 dl sukker
1 egg

FREMGANGSMÅTE: 
Bland alle ingrediensene godt, og lag topper med to teskjeer på bakepapirkledd plate. 
Deigen blir ganske fast. 

Stek kakene midt i ovnen ved 200 C i ca. 12 minutter, eller til de blir såvidt gyllen på toppene.
Følg med, for dette kan variere veldig fra ovn til ovn.

Løsne kakene med en gang du tar dem ut av ovnen og avkjøl dem på rist.
Kakene kjennes løse når de er nystekte, men stivner når de avkjøles.

Oppbevares i tett boks.


Fortsatt riktig  god helg!

6 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Se så fine kaker. Kan du legge ut oppskriften? De holdt seg fine, mine flyter litt ut og blir ikke så pene.

Kati er kjempeflink. Kanskje det bor en baker i henne?

Muffin sa...

Kjempeflink det er hun, virkelig. Jeg kan gjerne låne henne litt :) Og snill som deler med hunden. Kokosmakroner er kjempegodt, min favoritt, sitter her og koser meg med noen som kommer fra Prix... Kos dere videre!

Irén sa...

Nina:
Oppskrift skal bli! Kan skjønne det :-) Det er rett og slett kjempespennende å finne ut hva som bor i godjenta vår. At hun er flink med hendene er det ingen tvil om :-)

Muffin:
Så koselig at du også svinger innom i en travel førjulstid :-)
Tusen takk, vi koser oss som best vi kan - og dét er ikke lite, hehe I like måte, foressten :-)

Nina og Bonnie sa...

Tusen takk Irèn. De skal jeg prøve i helgen.

Anonym sa...

Kan ikke du og Kati komme og kokkelere litt hos meg da?:)
Hvis du har lyst på så ligger det noe inne hos meg til deg.
God helgeklem!

Gry Viola og Roxie sa...

Så flink Kati er til å lage kaker! Så har hun en fantastisk god smak. Det beste jeg åsså hvet er (kylling) gorden blue!!
Ha en fin helg!

Related Posts with Thumbnails