onsdag 16. desember 2009

Når en pepperkakebaker... og hverdagsglimt!

Ho og hei...

Det har virkelig gått i ett i dag, så nå kjenner jeg at jeg skal la presanger være presanger og ta en rolig kveld i sofakroken. *ahhh... sukk!*

Etter å ha montert sammen 52 julekort(!), skrevet på konvolutter - etter å ha søkt etter adressene, ble det pakket inn gaver som også skulle sendes i posten i dag. Steffen tok turen til posten mens jeg begynte på middagen.  

Et lite tips: Det hender at vi lager til kjøttboller til middag - av svinekjøttfarse i dag. Å lage små kjøttboller tar fort en liten evighet å lage synes jeg. Løsningen er enkel om en firer litt på utformingen. Fukt en skjærefjøl med vann og klem/rull/form farsen til en lang pølse. Kutt den i passende biter a lá skillingsboller. Vips, ferdige kjøttboller som kan legges pent i stekepanna med dertil egnet redskap :-)

Pepperkaker i lange baner... 
Legg merke til puppene på kakedamene. 
Kati har vært på ferde, hehehe


Desto bedre tid etter middag til å gjøre kjekke ting sammen som å bake pepperkaker. Katherine, Steffen og jeg satte i gang med hvert vårt store eller mindre kjevle. Det ble pepperkaker i lange baner... Spørs bare hvor lenge boksen holder seg noenlunde full. Kokostoppene forsvant etter et par dager, og kakemennene ser ut til å være en utrydningstruet rase ;-)

Mot normalt har Steffen vært på ferde med kameraet...


Det skal bakes mer, og vi skal lage godteri. Men det ser ut til at det kanskje må bli over helgen, for nettopp i helgen går nok turen til Bergen minst et par ganger. Presangutdelingsrunde... Også blir det nok en svipptur innom Pepperkakebyen. Om Balder kan få  besøke noen, kan det hende det blir en tur på kino også; Julenatt i Blåfjell står høyt på ønskelisten :-)

 
Om du finner veien til tunet vårt kan du svinge av ved denne tønnen. 
Da er du fremme ;-) Akkurat plass til en fakkelboks oppi i tillegg. 
Koselig med levende lys når det kommer gjester :-)


Sofaen kaller - ha en fortreffelig kveld!


7 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Har inntatt den horisontale stillingen i sofaen og leser blogger. Så jeg koser meg jeg også.

Nå rakk jeg jo ikke å kommentere det forrige innlegge før du kommer med et nytt. Her kommer det på løpende bånd. Dette er moro!

Må bare si at nå fortjener du å slenge beina på bordet. Du har hatt det hektisk den siste tiden og knallflink.

Gry og Millis blogg sa...

Det høres ut som om du fortjener en laaaaaaaaaaang hvil i sofaen Irèn:o) Så flinke dere har vært! Gøy at Steffen tar grep og fotograferer litt, da får vi jo se deg også.

Kati har vært kjempeflink med pepperkakedamene synes jeg.

Også leste jeg om Balder i det forrige innlegget ditt. Jeg ble glad jeg - for det øyet så slett ikke bra ut på det ene bildet av ham. Det går i hvertfall fremover, også har det jo leget seg fint inni. Lykke til med resten av øyet også!

T :-) sa...

Pepperkakedamer - haha.

Ja det er et dillemma det der, skal en bake og gjemme boksene slik at de er fulle til jul eller skal man nyte dem mens de er ferske? Kanskje derfor jeg er så seint ute...

Blir så imponert over juleforberedelsene dine. Håper du har tid til å kose deg med dem også.

Kjekt med et nytt bilde av deg.

Skal huske på veibeskrivelsen ;-)Fin velkomst var det.

T :-) sa...

Kokkostoppene ble gode :-) Ikke like fine som dine, men.. Og så enkle å lage, kan jo fort lage en ny porsjon til og med.

Anonym sa...

Det var mange pepper kaker dåke hadde laga nam , nam ,-))))

Marianne sa...

Så koseligt å få se bilder av deg og kati i sammen Iren!!..Godt at mannen kan ta i kameraet av og til også..Jeg selv sverger til fjernkontrollen..

Masse deilige pepperkaker dere har bakt..vi laget det i går kveld....så nå må jeg vaske vekk masse glasur og spise opp resten av nonstoppene!!

Ha en fortsatt fin dag!

snorredimma sa...

Kaker holder ikke lenge her, heller - dem smaker jo så mye bedre før jul!! ;o) Men så er vi kakemonser hele familien, også da.

Du slutter ikke å imponere meg, du Irèn, og det ser så himla koselig ut der dere baker og ordner det til. Fint at du ble med på et bilde, også. Ungene her er så store at de gidder ikke den bakinga sammen med mamma lenger....

Fint det går framover med Balder!!

Related Posts with Thumbnails