mandag 2. november 2009

Tysnes - minner og fundering

Heisann!

Vet du - jeg har lenge fundert på om jeg skal ta kamera med i bilen en runde rundt Tysnes. Her er utrolig mange fine plasser som ville være kjekt å formidle via kamera. Jeg ser for meg å velge ut et sted på kartet som jeg kan fotografere og skrive litt om. Litt sånn innimellom. Det går mot vinter nå, men hver årstid, sin sjarm, eller hur? :-)

Tysnes - øykommune i Hordaland
De røde merkene viser steder dere har sett bilder fra.
(Kartet er lånt fra Tysnes kommune sine hjemmesider)


Tysnes er, for de som ikke vet det, en øy i hjertet av Sunnhordland. Vi som bor her er veldig glad i øyen vår. En av tysnesingene er så til de grader lidenskapelig tysnesing at han har laget en hjemmeside som fungerer som en slags lokalavis på nett; Tysnesingen.

Vi har en lokalavis; bladet Tysnes, men nettutgaven oppdateres ikke noe særlig, så det blir helst Tysnesingen folk tyr til. Bladet Tysnes (i papirform altså) kommer ut en gang i uken. En kjekk liten blekke, men ikke like bra på nett nei...

Før i tiden hadde Tysnes et annet navn; Njardarlog. Flott navn egentlig. Nesten synd det ble endret. Njardarlog kommer av navnet til guden Njord. Tysnes var i sin tid religiøst hovedsete for store deler av Vestlandet.

 Det gamle handelstedet Årbakka


Jeg har tidligere tatt dere med på en liten fotosafari til Årbakka, et annet kjent sted her på Tysnes. Det er et sted jeg har mange gode minner fra under oppveksten. Det var ikke få ferie- og helgeturer far tok oss med til sitt kjære Tysnes, øyen hvor min kjære far vokste opp.

Han vokste ikke opp på Årbakka, men på Tveit - like nord for Årbakka. Tveiteflaten er laaaang og nesten snorrett. Vi ferierte i barndomshjemmet til far, og skulle vi til butikken i Sande, ja da var det å ta beina fatt, eller sykle. Sande ligger i motsatt ende av Tveiteflaten. Og den er lang altså! Spesielt for små barneføtter...

Tveiteflaten, sett fra Hovlandsnuten. 

Når vi ble gamle nok fikk vi lov til å sykle til Posten, en gård som den gang hadde postkontor, men som også var stedet for å kjøpe melk og fløte på spann. Posten lå nesten like langt nord som butikken i Sande. Første gang jeg fikk lov til å sykle etter melk i Posten, gikk det som det måtte gå. Jeg syklet ivrig i vei med spannet dinglende på sykkelstyret. Brått kom kneet oppunder spannet, og spannet oppi styret så både melk, sykkel og Irén for kast i kast ut i potetåkeren. Det gikk en stund før jeg fikk sykle etter melk igjen kan en si, hehe.

En skal lande ganske hardt for å slå lokket av et melkespann...

I sommer fikk jeg anledning til å knipse noen bilder inne på den gamle landhandelen på Årbakka. I et tidligere innlegg fikk dere se husene og området fra utsiden. Det er en nydelig plass hvor det rett som det er i sommerhalvåret er både kunstutstillinger og mer til. Bryggedans på Årbakka er alltid koselig :-) De to første bildene er fra kunstutstillingen som var der i sommer.









Små glimt fra en svunnen tid...


Da runder jeg av med å fundere videre på om jeg skal gjøre alvor av å reise litt rundt på denne vakre øyen og knipse og skrive litt. Hva synes du?



***

7 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Å, så fint å få se hvor du bor. Hos deg var det idyllisk, men jeg tipper vinteren kan bli hard. Ut fra hva jeg har sett på TV. Er dere avhenging av båt eller er det bro???

Og FOR noe flotte bilder du tar. Tar av meg hatten for deg. :o)))

T :-) sa...

JAAAAAAAAA, jeg vil se mer :-) Kjempesmart ide Irèn og det var lurt med kartet øverst.

Gry Viola og Roxie sa...

Hei! Kjempe morro å være med deg på tur! " Var med på turen du hadde rundt på Årbakka i et tidligere innlegg." Kjempe morro å se!!
Kjempe flotte bilder!!
Ha en fin uke videre!!

Marianne sa...

JA Iren, jeg vil veldig gjerne se mer av øya..Har allerede lagt den inn i reiseruten min til neste sommer...

Ingun sa...

Reis rundt å ta bilder. Spennende åbli kjent med landet sitt. Kunne tenkt meg å reise på sommerferie dit, fiske og fryse ned;.))
Noen som leier ut båt og hytte der??

Irén sa...

Neimen du verden så koselig da, jenter! Nå kommer jeg iallfall til å gjøre alvor av idéen :-)

Nina:
Om du tar en ekstra titt på kartet ser du i nord at der går ferge til Halhjem (Os) retning Bergen. I sør går det ferge til Jektevik (Stord) retning Haugesund.
Ellers har vi Lukksund bro over til Fusa, men det tar to stive timer å kjøre til Bergen via broen, og veien har varierende standard...

Marianne:
Si i fra når du reiser. Kjempekjekt om dere kan svinge innom på tunet. Velkommen skal dere være :-)

Villmarkstausa:
Masse gode fiskeplasser rundt Tysnes. Bedre før i tiden, men dog. Joda, det går an å leie hytte og båt. Velkommen til Tysnes :-)

Her er et par lenker:
http://www.tysnes.com/

https://www.tysnes.kommune.no/uploads/Eva/Turistinformasjon/adresseliste-overnatting---.doc.pdf


Tusen takk for gode ord! Dere er jammen meg noen go'inger :-)

Anonym sa...

VIL SE MEEEEEEEEEEER !

Related Posts with Thumbnails