tirsdag 2. juni 2009

Hummer og kanari

Vél overstått pinse! Og fór en pinsehelg! Været har vært helt fantastisk! Fortsatt skinner solen, men det har lagt seg et tynt slør av disighet over en ellers blå himmel. Kjølig vind fra nord gjør at det ikke er fullt så varmt å være ute i tynne sommerklær. Men bevares, vi kan ikke klage heller :-)



Hawairose



Tvert i mot vil jeg benytte anledningen til å sende en varm hilsen til en god venn; Tusen takk, G., for den vakre Hawairosen som nesten daglig lyser opp omgivelsene med strålende blomsterprakt. Aldri før har jeg fått en Hawairose til å overleve i stuen hjemme, men denne passer jeg som en smed med vann og gjødsel. Blomsten, en sjokolade og et varmt smil dukket opp på døren tidlig i vår da jeg trengte det som mest. Tusen, tusen takk!






Her ligger linselusen Balder i bakgrunnen og myser ut på verden, mens krukken med erteblomster står og varmer seg i solen. Lange, kraftige skudd er kommet opp, så om noen uker blir det gjerne blomsterflor oppi der :-) Pinseliljene i bakgrunnen er av den gode gamle sorten som dufter helt fantastisk!



I hagen, ved kortsiden av huset, har det stått en gammel rhododendron vi har ergret oss en smule over. Ikke busken, men plasseringen. Lenge har vi tenkt å gjøre noe med det, men ting tar tid... Badminton, krokket og sånn ble liksom litt ugreit å få til når en hele tiden rotet seg bort til denne busken.

Lang historie kort, nå er den flyttet slik at vi kan se den fra både stue- og kjøkkenvinduene. Ved enden av hekken var det et tomrom som nå har fått en misjon; kombinert rhododendron- og staudebed. Også fikk vi brukt noen av storsteinene som lå ved innkjørselen til tunet. Ikke begriper jeg hvordan min kjære greide å vri storsteinene på plass her, men han greide det. De veier sikkert noen hundre kilo hver av de største...


Her er litt av prosessen:




En smule uferdig ennå, men når gress og stauder får vokst seg til blir det nok ikke så verst :-) Den runde steinen oppi bedet markerer graven (urnen) til pusen Diesel. Synes det passet fint oppi der. Andre synes det kanskje ikke, men pytt.



Etter halvannen uke ser det slik ut.
Ikke ferdig ennå, men det begynner å gro seg til :-)


Apropos pus. Lille frøken Sofia synes det er veldig kjekt å ligge på stoler rundt omkring i huset. Du vet aldri når du drar frem en stol om den allerede er opptatt eller ei. Her har hun for sikkerhetsskyld lagt beslag på hele to, enda så liten hun er :-)





En som ikke var fullt så heldig med "stolbeslaget" sitt var Herr Sofus. Han elsker å ligge på hagebordet og sole seg. I går var ikke noe unntak, men når han rullet rundt på siden greide han å ramle utfor og nedi en sammenslått hagestol. Og der lå han og kom hverken opp eller ned. Stakkars Sofus, stoltheten ble nok mest såret ;-)




Han ser liksom ikke så veldig fornøyd ut der han ligger. Måtte lirke og styre for å få han løs. Han hadde fått den ene forlabben i klem under seg og innimellom stolbeina også. Men det gikk bra til slutt :-)





Her er noe som ikke gikk så bra. Splitter ny sykkel ble innkjøpt onsdag i forrige uke. Har ikke syklet på 20 år omtrent, enda så glad jeg var i å sykle før. Det var deilig å trø avgårde og kjenne vinden i håret etter gammelt. Etter noen små runder med lett vinglete og usikker stil vel og merke, tjihiii.



Fredag syklet Kati og jeg avgårde. Etter en kilometer merker jeg at noe er litt rart. Forhjulet er flatt som en pannekake :-( Da var det bare å snu og rusle slukøret hjem igjen. Har enda ikke fått fatt i lappesaker, men det blir vel en råd med det og. Kjekt å sykle var det iallfall.

Må dele dette med dere; ikke et uvanlig syn i det hele tatt, Sofus og Balder som storkoser seg sammen. Men her har de sneket seg til å innta sengen. Noe de ikke har lov til, men det så i grunnen litt mykt og godt ut det der. Så jeg skjønner dem godt, hehe.










Her er en liten fotosafari fra jeg var på tur rundt øyen, og stoppet ved Årbakka. Nærmere bestemt den gamle landhandelen ved sjøen. Nydelig plass med historisk sus. På flere måter :-) Ikke minst så er det en plass som var flittig besøkt i ungdomstiden siden min far vokste opp like i nærheten.





Jevnlig ble det grillet pølser på spidd når en gjorde opp bål i en grop på svabergene. Langstrakte og knudrete svaberg, fortsatt lune etter lange solvarme dager. Ramsalt sjø, krabbejakt i fjæren og mer til.




Gode venner, kjærester og svermeri... Yrende båtliv og bading, uten en bekymring. Yepp, det var en fin tid. Mange gode minner :-)

Den gamle landhandelen hvor dampskipene la til kai i "hine, hårde dager".




Ikke noe å si på idyllfaktoren her nei!





Fredelig




Nostalgi



Perle og Bruse




Freia





I sjøbuen her holder kystlaget hus




Her har noen løpt fra "huset" sitt...




Vakker strandflora




Ikke noe å si på utsikten :-)
Her ser vi mot øst, mot Fusa/Kvinnherad




Til og med tobakksreklame går an å se på når det er nostalgisk som her




Historisk sus på flere måter nevnte jeg.
Her er mange bautasteiner og gravhauger fra jernalderen.
En flott urtehage også.






Her , her og her kan du lese mer om Årbakka.


Ønsker deg som leser en fin dag og uke!


NB!
Nesten samtlige bilder er tatt med mobilkamera.
Beklager mangelfull kvalitet!



***



9 kommentarer:

Anonym sa...

Nå må du slutte å klage på den bildekvaliteten din altså!! ;)
Bildene er helt fantastiske. Her hadde jeg likt meg. Og hadde nok slappet av max.
Bedet deres blir kjempekoselig. Og stakkars pusen dsa som satt fast i stolen. Han så ganske så misfornøyd ut:)
Bildet fra sengen derimot var så søtt!! Tenk, hund og katt og så gode venner.
Håper på å se deg litt mer her inne nå vennen.
Ha det flott og se å få lappa sykkelen;) hehehe. Det er terapi å sykle sier dem. Er litt enig selv om jeg er som deg og knapt nok har syklet på 20 år.
Klem fra meg!

Nøve sa...

Det var vel ett flott innlegg!! Jeg får lyst til å reise rundt i Norge og se, jeg får lyst til å begynne med nye blomsterbed, får lyst til å sitte og mimre over somre som var...
Jeg skal lese om Årbakka seinere, kanskje ha det til gode til i morgen kveld?

Ha en fin dag og uke, du og dine!

Gry Viola og Roxie sa...

Hei på deg! For noen vakre bilder. Så vakkert det er på Årbakka. Syns jeg kunne høre stillheten når jeg satt og så på de vakre bildene!!

Stakkars pus som stolen klappet i sammen for. Men det er nok som du skriver at det var nok stoltheten hans som fikk mest vondt.

Så flott et blomsterbed. Vakkert med rododendron. Har en del av de, vakre blomster bare så synd at de blomster så kort!!

Snåle var de 2 som hadde fått sniket seg til senga. ( her betyr snål søt) Vi har også hund og katt og de koser seg også veldig sammen.

Ha en fin uke!!

Marianne sa...

Flotte natur bilder fra et nydeligt sted.....
Vi skal kjøre vestlandet opp til ålesund i sommer..ikke noe sted som er vakrere i mine øyner...

Bedet ditt var jo blitt flott, godt at vi har hatt så flott vår, for da spirer og gror alt i rekorrd fart!

Tove sa...

Sånt et idyllisk sted, eller er det flere... Det er SÅ mange steder en skulle ha vært....

Slik pinselilje var det hos oss også, den lukter utrolig godt. Men gjett hvem som ikke har den lenger? Min svigermor var mye flinkere enn meg ;-)

Flott "banner" du har.

Irén sa...

Tove:

Om du sender meg adressen din skal vi alltids ordne noen pinseliljeløk til deg om du vil?

De blir jo ikke færre, for å si det sånn :-)

Irén sa...

Marianne:

Den bilturen deres i sommer høres flott ut! Opplevelsene kommer til å stå i kø, det er helt sikkert.

Variert og flott natur. Håper bare værgudene er på deres side!!!

Bedet du nevner har kommet seg, men det tar nok litt tid før det gror til. Også må jeg bytte ut litt av jorden oppi der. Må nok mer surjord oppi skal det bli bra...

Irén sa...

Elin:

Jeg lover; herved ingen flere kommentarer om bildekvalitet! Hehe

Føler du for å slappe av en dag du svinger innom Vestlandet er du hjertelig velkommen ;-)

Sykkelen venter på at svigerfar kommer på mandag - med lappesaker! Yippiii! Savner sykkelturene! Ikke helt det samme å trø i vei på en ergometersykkel (som jeg bruker på behandlingen jeg går på).

Go'klem tilbake :-)

Irén sa...

Nøve:

Så koselig kommentar da. Hørtes ut som innlegget mitt trigget en smule? :-)

Årbakka er et helt nydelig sted. Gleder meg alltid til det første glimtet av utsikten når vi kjører over Skaret (fjellet). Skal ta bilde og legge ut, så skjønner du nok :-)

Noe jeg ikke tok bilde av er fjellet som ligger i bakkant; Nuten (egentlig Hovlandsnuten). Har planer om en fjelltur opp der. Må bare bli litt friskere i foten min først. Skulle gjerne blogget litt bilder fra en tur opp dit ja :-)

Related Posts with Thumbnails