mandag 2. november 2009

Hjortejakt: Ikke akkurat skvetten jente...


Beklager om dette blir sterk kost for noen!


Det er visst ingen tvil om at Katherine er blitt fortrolig med hvor noe av maten vår kommer fra... Lørdag smalt det for siste gang i årets hjortejakt. Nå skal det flotte dyret henge noen dager til mørningen er klar. Da er det bare å brette opp ermene å bearbeide slaktet. Begge fryseboksene i kjelleren buler til tross for at vi spiser hjortekjøtt jevnt og trutt...


 
Katherine med 10-tagget kronhjort - 2009



Vi har ennå ikke prøvd oss med hjortebiff i strimler på pizza, men det skjer vel før eller senere. Hjortegryte er deilig iallfall. Katherine blir blank i blikket når det er snakk om hjortegryte på menyen :-)

I fjor fikk en megastolt odelsjente sage over ribbene på en av hjortene:

 Katherine - juniorslakter 2008


Oppdatering kl. 19.10:

"Hjorten er veldig fin, også smaker den godt!"
Katherine sitt utsagn



Ønsker deg som titter innom en flott uke!






***

5 kommentarer:

Ingun sa...

Tidlig krøkes som god hjorte-jeger skal bli.
Jeg har hatt med meg 4 unger på jakt opp gjennom årene. Tre elste er jegere, jenta er for ung ennå til hagla;-))
Ha en fin kveld med nydelig råvare!

snorredimma sa...

Oisann - det var jammen i meg ei flink jente!! Syns litt synd på hjorten, jeg da....for jeg syns det er så flotte og vakre dyr!!

Har aldri smakt hjorte-kjøtt, heller...

Ha en kjempe-fin uke!

Nina og Bonnie sa...

Det var jenta si det. Tipper både mor og far er stolte av jenta si. Kan jo være greit å lære om livet realiteter med en gang.

Har du for mye kjøtt så er det bare å sende det hit. Her er hjort grisedyrt. Derfor har jeg aldri smakt det.

Lykke til med slakta!!!!

Irén sa...

Heisann damer!

Takk for kommentarer :-)

Vi også synes hjorten er noen vakre dyr. Og det ER litt leit når de skytes, men det er så veldig mange av dem... Ikke nok mat til dem om vinteren om de blir for mange.

For ordens skyld - vi har en kamerat som kommer hver høst for å skyte hjort. Min kjære har ikke gevær ennå, men det kommer vel det også etterhvert...

Nina - skulle gjerne sendt deg litt kjøtt, men det tåler nok ikke frakten. Det er en fantastisk flott råvare som smaker nydelig :-)

bestao Wigdis sa...

Flinke jenta!! Me har hatt indrefilet idag , nam nam.. God middag. Såg at du hadde fått servert fersk torsk og, det missunnar eg deg. Ha ein fine dag;)

Related Posts with Thumbnails