tirsdag 3. november 2009

Fiskerjenten

Her hin dagen tok min kjære Steffen Katherine med seg på spennende tokt; nemlig ut for å sette trollgarn. Det er ikke fritt for at det får meg til å tenke tilbake til da jeg var barn og var med far ut for å fiske. Far var tålmodigheten selv uansett hvor mange ganger vi satte snøret i bånn, eller dro opp svære tangklaser og var overbevist om at det var storfisk... Hehe


Men stort sett ble det fisk når vi var ute med robåten. Den største fisken jeg har dradd opp var en 6 kg streiftorsk. Da var jeg vel ca. 8 år. Far trodde jeg hadde satt snøret i bånn, men jammen meg var det en feit og fin torsk som hang og dinglet da vi fikk snøret opp igjen. Gjett om det var jente som var kry? Det hører til historien at det kun var den ene kroken som hang fast, og den knakk da torsken gled over relingen. Heldigvis på rette siden slik at den havnet på dørken. Jeg har den kroken ennå en plass. Hadde jeg bare visst hvor jeg skulle lete.

Det er spennende å være med å sette ut garn, men det mest spennende er utvilsomt å være med å dra garnet. Til og med b-mennesker kommer seg ut av sengen i grålysningen da :-) Her er en som kom seg opp og ble med pappa for å dra garn:

 Fiskerjenten Kati med dagens fangst (og røde hagehansker)

Jeg gleder meg på Kati sine vegne at hun får slike minner også. Ikke minst så gledet det stort at min kjære saltet torsken og neste dag satte han i gang å kokkelere. Gjett hvem som kom til duk og dekket bord og fikk servert deilig torskemiddag? *gliser* Det er nemlig undertegnede som pleier å stå for matlagingen her i heimen. Da er det ekstra stas de gangene jeg blir servert ferdig middag. Tusen takk kjære Steffen! Det var helt nydelig! :-)))

Solen skinner, så det er på tide å komme seg ut. Kanskje kameraet blir med :-)

Ha en fin dag!

7 kommentarer:

Marianne sa...

Ja det er kjempe flott at kathi får disse opplevelsene..Hun og pappa kan snakke om dette i mange år fremover...
Så heldig du er som får servert nylaget torsk da..Er egentlig ikke misunnelig..hadde passet meg bedre med en elg, den innlandsjenten som jeg er!

Gry Viola og Roxie sa...

Ja, Kathi er heldig som kan bli med pappan sin ut å fiske.
Sånne ting glemmer man ikke!!
Huseker selv at jeg var med bestefar ut og fisket! For så å lage bål etterpå å steke fisken som niste mat!! Kjenner smaken og lukten av ørreten ennå!!

M sa...

Ingenting så godt som fersk fisk...nammmmm....ha en fin kveld, klem,M

Nina og Bonnie sa...

Noe spesielt med jenter og pappaen dems. Jeg har veldig gode minner fra min far og det vi gjorde samme. Bare oss to.

Jeg kan nok også styre meg for den torsken. Men ikke noe bedre enn å komme til dekket bord. :-))

Nøve sa...

Så koselig :o)
Jeg fikk være med i båten til pappa'n min en gang, og aldri mer. Jeg kasta uti all den stakkars fisken :o(

Gry og Millis blogg sa...

Så fantastiske minner for Kathi (og pappa) å ha med seg i sekken videre i livet. Dere høres jammen ut som om dere koser dere skikkelig alle tre:o) Herlig!!!

Jeg har nå forstått hvorfor Nøve ikke er med Bjørn på fisketur....;O)

Irén sa...

Steffen lettsaltet torsken - det var bare knallgodt! Nammmm!!! En god elgbiff er ikke å forakte. Enig med deg der, Marianne. Men jeg er nå mest glad i fisk :-)

Gry Viola: For et koselig minne da! Kanskje en kunne blogge litt mer om barndomsminner?

Nøve: jeg måtte le da jeg leste kommentaren din, hehe

Gry: Du har et poeng og vél så det! Hihihi

Nina: Ja, ikke sant det er luksus å komme til dekket bord? :-)

M: Så koselig med nye fjes. Takk for besøket. Jeg svinger innom deg for å hilse på :-)

Related Posts with Thumbnails