lørdag 8. august 2009

Veien til sjøen

Innimellom, når min kjære er på jobb, tar vi oss en tur til sjøen for å se til båtene. At de er der, at de flyter, og i det hele tatt :-) Siden været var fint, varmt og lett overskyet, fant Kati og jeg ut at vi ville ta en fotosafari nedover veien.

Helt øverst, før det begynner på ned, står postkassestativet. Her har en liten furu funnet det for godt å slå rot. Det har vært snakk om å flytte postkassestativet av andre grunner enn den. Litt morsomt å se hvor stor den kan greie å vokse seg der den står, med røttene i bare berget...


Den Lille Furuen
c/o Postkassestativet
5000 Berget

:-)


Et lite stykke nedover veien studerer Kati et nedlesset rognebærtre.

Noen sier at rognetreet ikke skal bære tungt to ganger.
Dvs at det da ikke skal bli mye snø til vinteren. Vel - nå bor vi på Vestlandet, så...


Litt ville blomster må knipses også. Vakker, men aner ikke hva den heter.

Ved det okerfargete huset er der en allé av store trær.
Ett for hvert av de syv barna som bodde der!


Imponerende dimensjoner på de eldste trærne...


Høye er de også. Legg merke til Kati som rusler nedover veien,
gjennom "tunnelen" av hengende greiner.

Snart nede, og Kati racer avgårde. "Ædabæda, mamma - jeg blir først..."

Bratt, smalt og svingete. En drøm om vinteren... ;-)

Blåveispiken :-)

I den siste svingen før en er nede til sjøen, står denne "lille" stubben etter en
gedigen eik. Den truet med å velte over naustene. Råtnet på rot dessverre.

En liten pustepause på en varm og god stabbestein i svingen.


"Der er Bergen, sant mamma?" Veeel, retningen er riktig, men...

De gamle gråsteinsmurene er flotte, og litt av et puslespill.
Her har de bygget tunnel til veiten.

"Hallo! Er det noen der?"

Minimatrosen Kati på den gamle kommunekaien.

Kommunal livredningsbøye. Den duger nok, men...


Litt mere stil over den som er i privat eie. Ikke vår.
Kan ikke skryte på oss det!


Naboens robåt. Jeg digger robåter! Kjekt å ro.
Gleder meg til vi får pusset opp fars gamle robåt som venter
på oppmerksomhet i naustet.



Utsikt fra naustet. Et av svigerfar sine maaange restaureringsprosjekt.

Smekker! Blir nok flott når den blir helt ferdig.


Varmen steg, så det var godt med en hvil ved steinbordet i hagen
når vi kom hjem igjen. Balder var helt utslått stakkar.



Lille Ronja Røverdatter her hadde visst litt energi igjen til fantestreker ;-)


Hallo! Er det mulig å få litt oppmerksomhet her?!?!

Vi avrundet turen med å kose oss med resten av blåbærene i hagen. Balder syntes tydeligvis at vi hadde gitt blåbærene nok oppmerksomhet der han satte seg tvert ned i lyngen.


Kanskje fordi vi dagen før plukket ca. 8 liter blåbær,
og han ville leke hele tiden, hehe



God helg! :-)


***

5 kommentarer:

Margrethe sa...

En koselig tur. Takk for at jeg fikk "bli med".

Anonym sa...

God morgen:))
Kjempekoselige innlegg fra deg nå om dagen. Den turen deres så flott ut. Den alleèn minnet meg med en gang om Sagaen om Isfolket - Lindealleèn. Min favorittserie som jeg garantert har lest minst 30 ganger;)
Tusen takk for skryt på innlegget mitt. Vanligvis synes jeg selv at jeg ikke er så flink da, men akkurat det bordet hadde jeg set for meg helt siden venneparet vårt kom med bordet. Og vinduene hadde jeg jo fra før.
MEn må innrømme at skulle jeg bytta jobb (noe jeg ergentlig virkelig kunne tenkt meg) så hadde jeg nok hatt lyst til å prøve meg på noe innenfor interiør. Eneste minuset er at jeg tror markedet begynner å bli rimelig metta på den interiørfronten nå.
Ha en flott helg du også. Nå må jeg lade opp til strawberry daquiri i kveld;)
Klem fra meg!

Anne (Moseplassen) sa...

for en praktfull tur! Herlige bilder :)

Det gjør så godt å få se litt av alt den vakre naturen, om så enn bare på bilder.

Blomsten er nok en knoppurt.

T :-) sa...

Så mange flotte bilder. Jammen er det fint hos dere :-)

Spiser Balder blåbær? Vina spiser det meste av ville bær, mens Barfi syns ikke det er noe stas.

Litt artig det der med språk. Her på østlandet sier vi "ikke sant?" mens på vestlandet heter det "sant?", sånn var det i Sogn og i hvert fall.

Irén sa...

Hei, og tusen takk for koselige kommentarer, jenter :-)

Margrethe: Bare koselig, velkommen tilbake ;-)

Elin: Vel overstått party! Håoer du har kost deg masse!!! Sagaen om Isfolket har jeg aldri lest, dessverre. Det går helst i krim/thrillere her :-)

Anne: Koselig at du likte "turen"! Tusen takk for hjelpen! Knoppurt, det var da et artig navn :-)

Tove: Du har nok rett mtp språket ja. Kati uttaler til gjengjeld "Sant!" - med laaaang "a", hehe

Nei, Balder er ikke noe på bær i det hele tatt. Ser bare dumt på meg når jeg prøver å få han til å smake. Vannmelon derimot... Snodig :-)

Related Posts with Thumbnails