søndag 2. august 2009

Indian summer?



Utsikt fra hagen mot nordøst

Både sommeren og fenomenet Indian Summer kan vi visst se langt etter her på holmen *sukk* Dagene fyker avgårde. Hvor ble den laaange sommeren av liksom? Men bevares, skal ikke klage. Vi har kost oss i fint vær med badeturer, godt selskap og med alt for mye god mat *dobbelt sukk* Kjære svoger Gunnar: det ER en grense for hvor mange kilo koteletter, scampi og pølser vi greier å trykke i oss!!! Men, bare så det er sagt: Du er god som Gull!!! :-)

40-års dag og Tysnesfest

Siden sist har vi hatt storinnrykk i heimen i forbindelse med feiringen av min kjære sin 40-års dag. I forbindelse med Tysnesfest 2009 passet det fint å samle familie og venner til festlig lag. Til ut i de små timer, soloppgang og det hele, før vi fant puten. Det ble danset, sunget, skravlet og skålt :-)




Steffen, 40 år
Er det rart denne kjekkasen får hjertet mitt til å banke? :-)


Takk alle sammen for en kjempekoselig samling! Hjertelig takk til alle som var med og tok i et tak slik at det ble fest og kos! Ekstra hilsen til Bjørn Tore som inntok madrass på stuegulvet da vi gikk tom for sengeplasser. Ja tenk, det gjorde vi gitt. Skal uansett ikke sove vekk sommernatten, hehe

På dagtid var det masse familieunderholdning i forbindelse med Tysnesfest. Helikopterturer, båtturer, grilling, kassebilløp, sjørøvertokt, riding, markedsboder og myyye mer. På kveldstid var det konserter med artister som dekket de flestes smak. Alt fra Hallelujah-gutta til Rita Eriksen m/band, Vassendgutane, Erik og Kriss og mange fler.



Sofus og Sofia demonstrerer at her bor de,
og flytter seg ikke for noen!


Vi gleder oss allerede til neste samling, som blir høstfest på tunet. Må jo få litt omsetning på hjortekjøttet som truer med å sprenge fryseboksen i kjelleren. Det er liksom grenser for hvor mange kilo kjøtt det går å få brukt når vi stort sett er 3-4 personer i husholdningen. Og nå i høst skal vi visst skyte hele 3 dyr her på bruket. *saumfarer elektrokjedenes tilbudsaviser på jakt etter ekstra fryseboks* :-) Not!!! Folkens! Her skal det etes hjortekjøtt i alle mulige og umulige varianter. Herved advart!!! ;-)



Steffen har lekt hagearkitekt. Jeg holdt på å svime av da han begynte å romstere med den gamle plogen som ble brukt på gården tidligere. Han pleier liksom ikke styre på med hagegreier, men dette synes jeg ble kult!



Gårdshistorie som pynter opp.
Den gamle plogen skal friskes litt opp i lakken så den tåler vind og vær.


Sommerdagene nytes, i mer eller mindre rolig tempo. Katherine er allerede begynt å grue seg til hun må stå tidlig opp for å rekke skolebussen... Hun er egentlig en morgenfugl, og skolestart er flere uker unna ennå. Pussig! Men det er nok ganske spennende å skulle begynne i 2. klasse også. Litt skummelt også kanskje?



Kati

Ikke begriper jeg hvor tiden blir av i forhold til hvor fort Katherine vokser til. For å si som min mor utbrøt da lillebroren min snart skulle konfirmeres: "Herregud - han skal jo snart i militæret!!!" (Med panikk i blikket! Hehe) Vel, nå er jeg ikke helt der da, men likevel. Tiden fyker!



Sofus bryr seg ikke om hverken tid eller annet,
så lenge han kan sove litt når det passer :-)


At tiden fyker og sommeren er på hell, bærer steinbedet tydelig preg av. Ikke mye som blomstrer der nå nei. Flere av staudene som pleier å blomstre som bare det nå, er godt på vei til å blomstre av og visne ned... I dag så jeg heldigvis at anemonen hjelper til med å slå ut i full blomst. Store blomster som nikker i vinden. Blomstrer helt til frosten kommer. Nåja, en skal visst være forsiktig med å si sånt: "til frosten kommer..." Brått så er den her.



Takløken blomstrer det den er god for :-)

Nei, uff - nå må jeg gi meg før jeg påkaller både høst og vinter her. Fortsatt er det sommer. Riktignok sensommer, men det er _ikke_ tid for å pakke vekk sommeren ennå nei!!! Håper på mange fine dager og kvelder ute i hagen, også når min kjære kommer hjem igjen fra jobb om noen uker.

Jentene dine savner deg!


***


Feriegjester


Et par av alle dem som har vært på besøk hos oss i sommer, er min niese Susanne med datteren Julie.



Julie


Julie er ett år eldre enn Kati, og de to er perlevenner. En lys og en mørk, med bøttevis av personlighet og sjarm - begge to ;-)



Kati (med onkel Ken M. sin caps) og Julie




Min kjære niese, Susanne.
Like skjønn innvendig som utenpå :-)


Vi har blitt underholdt av disse to energibuntene i massevis. Ikke minst i hagen der de laget show med koreografi og det hele. Hannah Montana-show må vite! Hehe! Det har vært turning og synging over en lav skog.



Julie og Kati fremfører Hannah Montana-show i hagen :-)




Julie i kjent stil, slår hjul som en rakett!
Råsterk og dyktig :-)




Gjett hvem Kati ser opp til, og prøver å herme etter?
Med litt mer øvelse nå så blir det knallbra! Heia Kati! :-)



Lekeskogen

Og ja, i skogen har vi også vært. I "lekeskogen" nær barneskolen i Uggdal, Tysnes. Der har noen ildsjeler laget til litt av et aktivitetsområde med mange slengdisser, klatrenett, "taubane" og mer til. Benker og bord, en liten grue og improviserte gapahuker om det skulle komme noe vått fra oven.



Her går det unna!!!



Kati fryyyder seg :-)



Julie i faaarta! Dette er GØY altså :-)



YoHooo! Se på meg! :-)

Vi pakket i sekken; saft, kjeks, frukt og litt godteri, og la i vei. Jentene storkoste seg! Ja, da mener jeg ikke bare småjentene. Både min niese Susanne og jeg prøvde oss på slengdissene. Men det finnes det heldigvis ikke bilder av... Apropos saft. Tror dere ikke jeg greide å glemme igjen vannflasken til Balder? Etter å lekt MASSE med Julie ble han så tørst at han slurpet i seg bringebærsaft - under sterk tvil. Men det slukket tørsten :-)



Balder og Julie er veldig glade i hverandre. Det lekes og koses som bare det.
Ikke fritt for at Balder savner Julie nå som hun er reist hjem igjen.
Han går og snuser på døren til gjesterommet stakkar.



PS!

Kjære Julie!

Vi er veldig, veldig lei oss på dine vegne over at kaninen din, skjønne lille Bambi, døde etter å ha blitt angrepet av en katt. Varme tanker og trøsteklemmer til deg fra oss her på tunet!


Myrdal gård




400 m opp i fjellet her er toppen av Tysnessåto. Det høyeste fjellet på Tysnes.

På gårdsbesøk var vi også. Her på holmen er det en gård med eget ysteri, Myrdal gård. De lager ost på gammelmåten, og selger både lokalt og litt rundtom.



Ramsløkost, Pepperkule, Hvit geitost, Hvitost med italienske krydder og enda flere varianter. Gode oster, men gårdsbesøket svarte vel ikke til forventningene (for oss voksne). Vi så liksom for oss noe litt mer tilpasset familiebesøk på gård.



Hissigproppene poserer

Men kjekt var det nå lell. Fikk nå hilst på både geiter, hester og hissige gjess. Og en liten gårdshund, som sikkert er hes ennå, så mye som den gjødde på oss :-)








Det er visst på tide med en bloggrunde for å besøke dere alle sammen igjen :-) Det ser ut som at bloggeaktiviten tar seg litt opp nå som folk begynner å komme hjem igjen etter ferie.



Utsikt fra hagen mot nord, nordøst

I skrivende stund lysner det av dag, og jeg ser ut på skydekket himmel. Vi hadde noen flotte uker med sol og varme tidligere i sommer. Vi tåler nok litt mer av den sorten. Kanskje vi får Indian summer? Det er lov å håpe iallfall!

God søndag til deg som leser! Og fortsatt god sensommer ;-)

Klem fra Irén

6 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Så masse forskjellige ting dere har fått gjort i sommer! Koselig å lese om, fint at du vil dele dette med oss på bloggen.
Flotte puser du har!! De sover der det passer seg og har de funnet et favoritt sted så flytter ikke de seg!!
Helt enig med deg, sommeren har godt fort!!
Ha en fin uke!!

Nøve sa...

Nå har jeg kost meg gjennom "Indian Summer" for 2. gang idag. Mens jeg leser, dukker det opp så mange sommerminner - så jeg har vært litt fjern idag!

Tenkte bla på sønnen til Bjørn som pakka skolesekken for å begynne i 1.klasse da skoleferien begynte... Han grua seg SÅ for skolen, at'n ville gjøre seg fort ferdig med den stria. Det er vel litt sånn glede/grue seg for Kati også, vi kjenner vel alle den følelsen igrunn :o)

Må jo si at dere er VELDIG sosiale! Det skjer mye hos dere! Og for en kreativ mann du har!

Takk for dette blogginnlegget, det var en nytelse fra ende til annen :o)
og de nydelige pusekattbildene *sukk*

snorredimma sa...

Dette er den koseligste lesinga jeg har gjort på bloggen på lenge. Så mye dere har fått gjort i løpet av sommer-ukene, og så morsomt med en sånn en oppfinnsom mann!!

Enig med Nøve: Pusekatt-bildene er bare helt skjønne!!

Anonym sa...

Hei vennen!
Et laaangt og kjempekoselig innlegg fra deg. Jeg har lest det før og leste det igjen nå. Dere har hatt en begivenhetsrik sommer. Håper bare at den ikke er over:( Den sola som var meldt i dag er i hvert fall ikke er..
Håper det er bedre hos deg.
Klem fra meg!

Irén sa...

Hei på dere damer!


Tusen takk for koselige kommentarer! De varmer godt, vet dere. Kjekt å høre at innlegget gleder :-) :-)

Nøve: Vet ikke om vi er så VELDIG sosiale av oss. Ganske vanlige, vil jeg tro. Det er bare det at når vi først har besøk, ja så har vi besøk :-)Stakkars lille sønnen til Bjørn da. Søt liten historie, men alvor for en liten kropp...

Når jeg får somlet meg til det kommer det snart et nytt innlegg. Vi hadde storfint beslk nede ved sjøen i forgårs, og jeg tok maaange bilder. Må sorteres, puh!

Ha en finfin uke!

Hilsen og klem fra Irén :-)

Irén sa...

"beslk ": Skulle selvfølgelig være storfint BESØK!

...............*himler-med-øynene"

Related Posts with Thumbnails