mandag 14. juni 2010

Byturglimt - del tre av tre

Vel - egentlig må jeg ile til å si at dette siste innlegget etter byturen strengt tatt ikke viser bilder fra Bergen. Vi hadde veldig god tid til fergen hjemover, og kjørte til Halhjem (fergeleiet) via Fanafjellet.

Min far (R.I.P.) var riktig så flink til å ta oss barn med på biltur da vi var mindre. Turen over Fanafjellet brakte frem minner om nettopp det. Vi passerte nemlig Fanaseter. Et sted jeg har mange gode minner om ponniriding, seterliv med mange forskjellige dyr, middag på seterkaféen, kos og hygge. Det var bedrøvelig å se stedets forfatning i dag... Nedslitt og fælt - og stengt. Rett og slett trist var det.

Men veien gikk videre, og når vi var ved foten av Fanafjellet på andre siden (i Os kommune) kom jeg brått på et annet sted vi av og til kjørte til. Et sted som var veldig spennende for barn å utforske. Også hadde vi piknik på plenen der da vi var barn.

Lyse kloster



Her kan du lese mer om Lyse kloster. Denne linken viser en tegning av hvordan klosteret mest sannsynlig har sett ut. Stilig tegning!

Bordet på bildet er egentlig en oversiktstavle over rominndelingen av klosteret.



Litt av et byggverk med mange smale ganger og store saler


Fra klosterets verksted. En smie kanskje?


Tykke og solide murer - og spennende porter og ganger å utforske
Her står Katherine på det som en gang var alter i høykoret i kirkerommet

Skulle tro det var kjedelig for et barn og trakke rundt i ruiner, men den gang ei :-)

 Synd ikke flere av søylebuene er bevart, men noen er der iallfall


Det er nesten som en kan se for seg kappekledde munker vandre langs klostergården 
- i dyp meditasjon...

Jeg må visst en tur tilbake med speilrefleksen...
 

Klostergården - 20 x 20 m


Klostergården sett fra munkenes spiserom


Denne smale nisjen er inngangen til munkenes varmestue


Kapittel-salen


Søndre kapell


Fra søndre kapell - lurer på hva de hadde inni disse nisjene...


Katherine står i døren mellom kapellet og klostergården. 
Kirkerommet er til venstre.

Trappen opp til høykoret i kirkerommet. Døren i bakgrunnen går inn til nordre kapell.
Tretakene dere ser der beskytter utgravde sarkofager.


 Nok et utsnitt fra søndre kapell


Fra gulvet i høykoret. Katherine konstanterte tørt:
"Mamma! - det var nedi der likene lå!"

NB! Jeg må si jeg vet faktisk ikke, men kanskje det var nedi der steinsarkofagene lå? 
Noen som vet?


Litt av et detaljarbeid å mure opp dette store bygget
Katherine i døren mellom kirkerommet og klostergården
Etter å ha vandret rundt inni ruinene gikk vi til slutt ut nordre port. 
De tredekkede sarkofagene i bakgrunnen - inne i nordre kapell.


Da var det på tide å sette seg i bilen og kjøre til Halhjem, for nå ville vi hjem etter en lang dag med mange opplevelser og inntrykk. En av bilturene vi var på som barn gikk til Alvøen. En nydelig plass i utkanten av Bergen. Tror nok speilrefleksen skal få være med på tur der en dag. Mange flotte motiv...

Og når jeg tenker meg om har jeg visst lovet å ta kameraet med på tur rundt Tysnes også. Det skrev jeg om i dette innlegget i fjor. Det er godt det snart er sommerferie ;-)

Ha en strålende dag!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hadde ikke gjort meg noe å ta en liten vandring rundt her nei. Flotte bilder og masse historie. Der har virkelig blitt besett;)
Ha en flott dag og kos deg med bilvask;)
Klem fra meg!

Anonym sa...

Det er ein spennande og fin plass med masse historie!mange fine bilder klem Lisen

Nina og Bonnie sa...

Jeg behøve jo ikke å reise noen steder jeg som har bloggen din. Flotte bilder og godt bekrevet. :)

Dette må ha vært en opplevelse for Kathrine. Unger liker sånt der de kan bevege seg litt samtidig og de har en fantasi som gjør det morsommere. :o)

Related Posts with Thumbnails