fredag 28. mai 2010

Byturglimt - del 1 av 3

ADVARSEL: Innlegget inneholder MANGE bilder ;-) Hehehe

Pinsedag tok vi turen til Bergen. Turen var en overraskelse for Katherine som ikke ante hvor vi skulle. Hun var i helgir på fergen til Halhjem, spurte og grov, men fikk bare kryptiske svar... Her har vi parkert og rusler utover mot Nordnespynten gjennom Nordnesparken. Dere som er kjent vet nok hvor vi skal ;-)


Ytterst på Nordnespynten i den nydelige Nordnesparken står der en flott totempæl. Den er ti meter høy og veier to tonn! Kjempespennende å se totempælen, synes Katherine.



Askøy i bakgrunnen. Skimter såvidt Askøybroen oppe til venstre.
Totempælen ble gitt i gave til Bergen ved 900-årsjubileet fra vennskapsbyen Seattle
Kunstner: Duane Pasco.


 
Stilig!

På vei til hovedmålet passerte vi Nordnes Sjøbad. Finner du dette skiltet er du ikke langt unna.


Hovedmålet for turen:


Gjett om det var en liten jente som ble hoppende glad og som knapt kunne vente... Det er lenge siden noen av oss voksne hadde vært der. Akvariet er ikke det det en gang var - nå er det så mye mer. Reptiler og krypdyr og haitunnel, og jeg vet ikke hva. Det er absolutt verdt et besøk eller tre. Men vær ute i god tid før selshow, foring og ikke minst parkering!!! Vi fikk heldigvis parkert i kjellergarasjen slik at Balder hadde det kjølig og fint :-)

Pingvinene holder stand. Alltid like fascinerende og morsomme å se på.


Tittei! :-)

Jeg må nesten legge til at hadde det ikke vært for Marianne, som har lært meg og en del andre MYE mer om speilreflekskamerane våre, hadde det vært MYE vanskeligere å knipse bildene her. Det er mildt sagt utfordrende å fotografere motiv gjennom (møkkete) glass og glitrende/varierende lys!

Digger BREIFLABBEN!!! :-)

Tenk at en sildestim kan være så vakker...


Steinbiten Mick Jagger Jr. ;-)


Anemoner, kråkeboller og andre "kryp". Fantastiske farger!





Små og søte? Du kødder ikke med PIRAYAENE...

Denne tøffingen lå bare og glante på pirayastimen rett over han...

Så - til den "berømte" haitunnelen

Ganske stilig i grunn! 
Ikke så stor som jeg hadde forestilt meg, men absolutt kult!

Det var en "stim" av skuelystne i tunnellen til enhver tid, så det var ikke enkelt å få tatt gode bilder herfra (må tilbake en tur...) Det lød mange "Ååååhhh!!" og "SE HAIENE DÅ!", fra små og store :-)

Synes i grunnen det er greit at haiene ikke kan komme inn i tunnelen...

Mange andre morsomme og stilige korallfisk som koser seg i samme akvarium som haiene.

Veldig stas med den haitunnelen altså :-)))

 Aerodynamikk på sitt mest elegante! 

Legg merke til personen i bakgrunnen som er i ferd med å komme med en fiskeskrøne eller to ;-)

Minst like skumle (og kule) som haiene:

Lurer på om denne her hadde fått mat. Synes det lyser SULT av det blikket der gitt. 
Føler du blikket eller? Hehe

Straks litt mer "vennlig" type. Ikke så sulten iallfall :-)

Disse her brydde seg ikke LITT om omgivelsene en gang. Fokus var 100 % på varmelampen!

Vi snor oss videre...


 Du! HALLO!!! Hva GLOR du på?!?! 

Etter mange inntrykk tok vi turen til 3D-kinoen på akvariet. Med 3D-briller og det hele. Vel verdt en titt. Bortenfor kinosalen sto disse flotte pelsdyrene Katherine bare MÅTTE tas bilde med:

 

Etter kinoen besøkte vi selene en siste gang før vi sa farvel til akvariet for nå.

Selene; Selma (3 år), Selters (3 år) og Vitus (30 år)

Selshowet er absolutt severdig! Finn deg en god plass å se minst 20 minutter før showet begynner. Selene er noen herlige personligheter :-)

Her er Selters i fint hopp!

 Katherine, med sin lille selunge; kosedyret Selma.

Bossdunken: Hun ønsker at vi hadde en slik hjemme også. 
Mye morsommere enn de trøtte spannene for Rest, Bio og Papir gitt, hehe
 

Da sier vi takk for nå til  

Gleder oss til neste gjensyn!





10 kommentarer:

T :-) sa...

Så mange flotte bilder! Ikke verst å få til slike bilder :-))

Mulig vi skal til bergen i sommer, må visst ta en tur til akvariet ja. Det har visst skjedd MYE der siden jeg var der for 100 år siden ;-)

Gry Viola og Roxie sa...

Så mange flotte bilder. Må nok ta meg en tur i akvariet seinere. Har vært der noen ganger men da var det ikke så mye rart å se på!
Den totempælen må jeg åsså innom å betrakte!!
Ha en fin helg!

Gry og Millis blogg sa...

Bildene du har tatt er intet mindre enn FANTASTISKE Irèn!!! Jeg er stum av beundring her jeg sitter og glor:o)

Så utrolig gøy for Katherine å få DEN fine overraskelsen da - også synes jeg det så skikkelig moro ut for barn i alle aldre egentlig:o))

snorredimma sa...

Det må jeg si, du verden så flotte bilder!! Nå ble jeg veeeldig imponert, og jeg må innrømme at jeg har sett på dem både to og tre ganger. Elsker sånne bilder :-)

Det var en utrolig flott tur, og jeg ser at det akvariummet er nok verdt et besøk en eller annen gang. Om ikke for ungene (som nå er store og sikkert ikke vil være med mamma og pappa på tur) så blir det i allefall en opplevelse for meg, vil jeg tro.

Elisabeth sa...

Oi, så fine bilder. Så ut som det var ei lita jente som kosa seg der ja. :o) Jeg blir nok også å reise innom der når jeg en gang tar turen til Bergen. Bildene dine var jo reine "reklame-bilder", så fine var de :o)

Isakstua sa...

Så herlige bilder. Mange år siden jeg har vært i akvariet, men kanskje på tide med et nytt besøk?

Bare ut ifra bildene kan man jo se at dere hadde en flott dag :-)

Nina og Bonnie sa...

Nå har jaggu jeg fått meg en tur til Bergen også. Takk for den, Irèn. :)

Og som alle andre sier, SUPRE bilder. Du er kjempeflink!!!!!

Anonym sa...

Bildene dine ble kjempeflotte! Jeg har vært på akvariet i Ålesund. Det var litt av en opplevelse. Men er hadde de ikke noen haitunnel. Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å gå der:)
Høres i hvert fall ut som om dere har kost dere masse.
Ha en flott kveld i dag også vennen. Her skal vi heie på Didrik og Danmark sammen med ost, kjeks og rødvin.
God klem tl deg fra meg!

Marianne sa...

Så mange fine bilder Iren!! Og ja, det er IKKE lett å knipse gjennom glass! Tenker Kati var stor fornøyd med dagen! Jeg har vært i akvariet en gang, men må nok opp igjen, for den haitunellen hørtes så stilig ut!

Irén sa...

Hei, hei!

Tusen takk for gode ord jenter. Det er godt dere ikke har sett alle bildene som ble slettet, hehehe Ikke spør hvor mange jeg knipset totalt ;-)

Skulle noen av dere finne veien til Bergen og Akvariet - gi en lyd da. Kanskje vi kan treffes? Koselig det :-)

Håper været er like flott hos alle sammen som det er her i dag: Strålende forsommerdag! UT OG NYT!

Klem fra Irén

Related Posts with Thumbnails