mandag 22. juni 2009

"Seila heim"

For å markere avslutningen på Kati sitt aller første år som skolejente fikk jeg lyst til å dele en video fra Youtube med folket. Det er en mobilvideo en velvillig sjel har lagt ut til alles glede.

Sangen Seila heim (Ja, Lena, jeg vet det skrives "Segla heim" ;-) er skrevet av en lokal trubadur, Anders Bakke, på Tysnes. Det er en fengende låt som store og små synes det er gøy både å synge og lytte til :-)

Barneskolen fremførte den på 17. mai i Tysneshallen. Kati er med og synger, i bunad med grå poncho utenpå. Hun står nett bakom dirigenten (rektor). Sjelden har det vært SÅ god stemning i hallen en 17. mai. Det ble trampeklapp og stor stemning :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

God morgen:)
Jeg får ikke sett videoen fra jobb, men din kjære får jeg jo sett. Gratulerer med vel overstått mann. Jeg måtte si til min danske i går at jeg hadde sett bilde av han, og jeg synes dere alle tre ser ut til å høre sammen. Skjønner godt at du falt for din kjære, for ut i fra hva jeg kan se så har han et glimt i øyet;) Og det ser ut til at far og datter koser seg masse sammen.
Ja, denne prosessen har du/dere vært gjennom. Jeg har hatt noen diskusjoner med blant annet kollegaer om hvor vidt vi adopsjonssøkere hadde trengt de tre ukene som magegravide før termindato. Ingen er enig med meg om at vi burde også få den. Er jo så mye vi skal ordne før avreise. Grrr...Blir frustrert.
Men vil ikke fokusere på negative ting. Bare tenke fremover og glede meg:)
Jeg er så opptatt om dagen. Har vært på jentetur i helga, og i går hjalp vi et vennepar å flytte. Nå sitter jeg på jobb og halvsover. Må ta meg sammen å begynne og jobbe litt. Ha en strålende dag og takk for titten;)
Klem fra meg!

Nøve sa...

Det var artig å se og høre :o) Skikkelig sang-glede der!! Flinke musikere også :o)
Vi ønsker herved alle førsteklassinger og foreldrene deres en god sommerferie!

Naboen min er barneskole-lærer, nå sitter ho ute og koser seg om morgenen. De fortjener sannelig en god sommerferie , de også!

Irén sa...

Nøve: Bare å skrive under på den! Ønsker alle en riktig GOD SOMMER!!! Koselig kommentar, Nøve. Alltid kjekt med besøk her :-)


Elin (minishabby): Tusen takk for koselig kommentar :-)
Når det gjelder diskusjonen er jeg selvfølgelig helt på din side!!! De "magegravide" får alt dekket fra A til Å (I forhold til oss "hjertegravide").

Folk flest vet nok ikke at vi som adopterer ikke får noen form for stønad før vi overtar omsorgen for barnet. Det er ikke nødvendigvis samme dag vi treffer barnet første gangen. Det kan gå dager, uker og måneder...

Trenger ikke være økonom for å skjønne at det kan være en betydelig økonomisk belastning. I utgangspunktet er kostnadene rundt adopsjon store. Disse tre ukene det her er snakk om ville faktisk hjulpet ganske mye.

"Hentereisene" varierer i lengde. Noen varer "bare" et par uker, mens andre gjerne er på reise både i en og to måneder (faktisk!).

Det er de færesste som kan løse dette ved hjelp av ferieuker. En kan heller ikke dele det opp at foreldrene overlapper hverandre under oppholdet. Det er bare unntaksvis at ikke begge foreldrene må være tilstede under hele "hentereisen". Da skal det svært gode og ekstraordinære grunner til.

Puh! Nå skriver jeg meg helt varm her... Ja, dette er jeg en smule opptatt av også, Elin. Som du sikkert skjønner :-)

Håper forøvrig du hadde en alle tiders helg med jentegjengen!

Klem fra meg :-)

Nøve sa...

Har bare lyst til å si at jeg føler med dere, og er så enig!

Det var ett innslag på tv nå nylig, fikk ikke med meg alt, men det slo meg hvor riv ruskende gæli dagens opplegg er. Man må jo nesten være millionær for å ha mulighet til å adoptere. Mange par som kan gi ett barn en vel så god barndom, faller automatisk ut når det blir slike utgifter, vil jeg tro.

Jeg er sjøl adoptert, og sjeleglad for at jeg havna i en 'gjennomsnitts-familie' ;o)

Irén sa...

Nøve:

Tusen, tusen takk for gode ord og støtte!!! Det varmer vet du :-)

Kan levende forestille meg at dette er noe du også brenner for. Skulle vært artig å få prate med deg IRL om dette og hint. Hvem vet, kanskje en gang :-)

Gry Viola og Roxie sa...

Hei på deg! Har et vennepar som holder på å adoptere nå!! Jeg må si som dere har sagt at en skal ha veldig god økonomi for å adoptere!! Noe som er riv ruskende galt!! selvfølgelig så er det bra at ungene kommer til et hjem der økonomien er i orden men penger ar da ikke alt!! Kunne skrevet en hel avhandling om detta. Jeg beundrer folk som adopterer. Staten burde vært mye mer behjelpelig på det plane!! Har en søster som har 2 fosterunger og den ene har kontakt med mamman sin, den andre har mistet begge foreldra sine. Tror kansje at ting er noe bedre nå men laaangt fra bra nok!!
Nei nå må jeg slutte blir ganske froerga på det systeme som er nå!!!
Ha en fin dag!!

Merete sa...

Der fant vi dere endelig...tror jeg. Benita har lurt litt på hvor det har blitt av kullkamerat Balder fra Fjelldronningen, og om dere var å finne på nett, tihi.Så jo på valpebildene fra kennelen at de ofte hang sammen som erteris de to. Det er vel riktig blogg jeg har klart å lete meg frem til nå, håper jeg? Ønsker dere uansett ei fin helg og en vakker sommer.
Hilsen fra Benita si
Merete.

Merete sa...

...ooobs, ser nu at jeg var litt for kjapp i svingene, navnet Balder og fargen stemte, men islandsk fårehund er jo ikke finsk lapphund ! En kjempeflott Balder ser det ut som uansett. God sommer.

Related Posts with Thumbnails